Sociale projecten

Rotary Club Aalter zet zich in voor lokale sociale doelen zoals VZW De Toevlucht en VZW Aalternatief.  Wij doen dit niet enkel financieel, maar ook actief.

Neem gerust contact met ons op info@rotaryclubaalter.be als u zelf een sociaal project kent om te steunen.     Wij voegen elk jaar nieuwe projecten toe.

Hieronder enkele voorbeelden van sociale projecten die we recent steunden:

VZW De Toevlucht

VZW De Toevlucht werd in mei 2007 opgestart als "voedselbank Aalter". Het mag duidelijk zijn dat mensen in armoede vaak nood hebben aan meer dan voedsel alleen. Als Welzijnsschakel verschaft vzw De Toevlucht meer dan materiële hulp. De vzw zorgt voor maandelijke voedselbedelingen in een praatcafé, bieden materiële hulp (huisraad, meubels,..), doen huisbezoeken aan mensen die het nodig hebben, organiseren een kledingbeurs en zoveel meer.  Meer info op de toevlucht-aalter.be.

Rotary Club Aalter steunt De Toevlucht al zeer lang. Een greep uit de acties:

• Wij vullen elk jaar Sinterklaaspakketten voor de minderbedeelden in Aalter en omgeving in samenwerking met VZW De Toevlucht.

• In 2023 verzamelden en kochten we 43 fietsen.  Samen met de leden hebben we deze fietsen zelf afgeleverd aan VZW De Toevlucht.
  • In 2024 gaan we de opstart van de sociale kruidenier steunen.   Meer info hierover volgt.

Natuurpunt

Natuurpunt Aalter hoeven we uiteraard niet voor te stellen. Een team van gedreven vrijwilligers zet zich al jaren in voor een betere natuur in Aalter. Zo zorgt Natuurpunt ook in de komende maanden voor de aanplanting van heel wat nieuwe bomen.

In het natuurgebied de vallei van de Poekebeek vind je typische beekdalgraslanden en bosjes die zeer regelmatig overstromen. De meeste percelen palen aan de mooi kronkelende Poekebeek.

In samenwerking met Natuurpunt financierden we het plantgoed van een bos in de Vallei van de Poekebeek en hielpen we al 2x met onze leden om een bos te planten.

In 2024 planten we opnieuw samen met Natuurpunt een bos.  Voor de derde keer!

Aalternatief

VZW Aalternatief wil op de site van de oude Academie in Aalter een kleinschalig woonproject bouwen voor jongvolwassenen met een beperking.   Het volledige verhaal kan je lezen op hun site

In 2022 organiseerden wij een festivalconcert met Gabriel Rios.  Dit event bracht 15.000 EUR op.  Een bedrag dat integraal naar VZW Aalternatief gaat.

IVIO Binnenhof

Reeds lange tijd steunen we de school Buitengewoon Onderwijs IVIO Binnenhof.

Recent lieten we 100 t-shirts bedrukken en schonken we deze aan de school.  De leerlingen dragen deze t-shirts tijdens de kooklessen of schoonmaak van het restaurant.